reklama

Scifi o šimpanzoch

Neznámemu vedcovi Jánovi Č. sa podarilo zostrojiť prístroj na zachytávanie telepatických vĺn. Pri prelaďovaní zachytil rozhovor Konga, šimpanza z bratislavskej zoologickej záhrady, s Pufom, jeho prasynovcom z afrického pralesa. Pravdu povediac, zachytil len to, čo vravel Kongo, lebo vysielač Pufo bol príliš ďaleko. Uvádzame zrekonštruovaný obsah rozhovoru.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ahoj Pufo. Chcel si so mnou hovoriť? Čo? Aj teba zaujíma, prečo som sa nechal pred štyridsiatimi rokmi chytiť? To chce vedieť každý. Vieš, od malička ma zaujímala zoológia. Chcel som preskúmať rod homo sapiens. Čo je homo sapiens? Čo robíš v škole? No predsa človeky. Som presvedčený, že šimpanzi sa vyvinuli práve z nich.

Áno, viem, že je to nepríjemná predstava. Človeky sú nervózne a nešikovné. Stále pobehujú, chvíľu nepostoja. A sú škaredé, holé ako červy. A tej škody, čo narobia! Horšie od nich sú už len kobylky, ale tých je zas menej. Musíme ich študovať a ovládnuť skôr než zničia celú zemeguľu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nejde ti to do hlavy? Tak ti poviem, ako to asi bolo: Kedysi dávno tie najmúdrejšie človeky vedeli, že nemá zmysel len tak splašene pobehovať. Našli si dosť času, aby si posedeli pod stromom a tešili sa zo života. Akýsi Budha sa kvôli sedeniu pod stromom stal dokonca slávnym. V Európe to zas bol akýsi Diogenes. Ale to boli len výnimky. Tie hlúpe človeky vôbec nevedia, že skupinka najmúdrejších mudrcov odišla žiť, študovať a meditovať do lesa. A z nich sme sa vyvinuli my, šimpanzi.

Prečo ich potom už nikto nenasledoval? No, vieš, naši predkovia našli spôsob, ako používať telepatiu. Preto mohli odísť do lesa. Vidíš sám: nakoniec sme sa v nej tak zdokonalili, že vôbec nemusíme používať reč. Človeky majú veľmi nedokonalú reč. Je tam kopa zbytočných, čisto formálnych pravidiel, a aj tie sú nepravidelné. A ich slovník je asi stokrát menší, než by potrebovali. Ale keby bol dosť veľký, tak by to intelektuálne nezvládli. Sú na to príliš hlúpe. A telepatiu sa nenaučili používať dodnes.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chceš vedieť, na čo som pri svojom štúdiu prišiel? Dajú sa ľahko skrotiť, lepšie ako blchy. Netrvalo dlho a donútil som ich, aby mi postavili pevnú klietku, čo ma chráni pred dravcami. Samozrejme, že najmä pred človekmi, ale to som im nepovedal. Nechali mi trochu málo miesta, truhlíci, ale čo už potrebuje mudrc k životu? Bolo tam celkom príjemne a vďaka telepatii som vôbec nebol odlúčený od sveta. Sami od seba mi ju pravidelne čistili a nosili mi jedlo, aby som nemusel odbiehať od meditácie a strácať čas zháňaním potravy.

Potom som si povedal, že ich, len tak z princípu, donútim, aby mi postavili oveľa väčšiu klietku. A predstav si, minulý rok mi postavili celom nový pavilón. Je nás tam päť šimpanzov a dva orangutany. Je to tak velikánske, že keby chcela mať také obydlie sedemčlenná človečia rodina, musela by byť veľmi bohatá. A dali mi aj služobníctvo. To majú len tie úplne najbohatšie človeky. A tie bohaté človeky by potom mali plnú hlavu starostí, ako si zarobiť na prevádzku toho domu, kúrenie, jedlo a tak. A najmä na splácanie hypotéky. Ja nemusím robiť nič.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Že čo je to hypotéka? To, prosím ťa, nechci odo mňa vedieť, lebo to je taká strašná volovina, že keby som ti to povedal, tak mi neuveríš a povieš si, že tvoj prastrýko je už senilný.

Myslím, že som to zvládol celkom dobre. Ovládol som ich natoľko, že keď minulú zimu v meste pomrzlo niekoľko bezdomovcov, nikoho ani nenapadlo, že by mohli prezimovať v mojom pavilóne. Zmestilo by sa ich tam aspoň sto. Považujem to za vedecký dôkaz toho, že sa už sami dovtípili, aká je v prírode hierarchia druhov.

A teraz to najlepšie: Prinútil som ich postaviť presklenú chodbu a do tej mi každý deň vodia človeky na pozorovanie. Pekne sa postavia vedľa seba a nechajú sa skúmať. A ani ich k tomu netreba nútiť, ba dokonca sami platia za to, že sa tam ísť nechať okukovať. Ale poviem ti, nič moc. Veľa napätia, málo úsmevov. O telepatii nemajú ani šajnu a ostatná myšlienková činnosť tiež za veľa nestojí. Ale aby som bol objektívny, neviem, nakoľko je táto vzorka reprezentatívna.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

****

Ján Č. dočítal zápis a spokojne sa usmial. “Nemáš tak celkom pravdu, Kongo, už nie je pravda, že o telepatii nemáme ani šajnu. Pravda, zatiaľ to viem len ja, ale hneď to napravíme“.

Ján Č. zobral do ruky telefón a oznámil svoj senzačný objav novinám. Pohodlne sa posadil do kresla a začal koncipovať vyhlásenie pre tlač. Novinári prídu každú chvíľu.

O štvrť hodiny sa ozval na chodbe buchot a do bytu vtrhla prepadová jednotka armády štátu X. Taký objav musí patriť len a výlučne armáde štátu X! Jána Č. jednoducho uniesli.

Prepadová jednotka armády štátu Y sa omeškala o päť minút. Videli už len, ako Jána Č. nakladajú do auta. Taký objav nesmie v žiadnom prípade patriť armáde štátu X! Strelili po unikajúcom aute granátometom. Auto vybuchlo v plameňoch.

*****

Kongo sa slastne ponaťahoval na slniečku a natiahol sa po banán. Naje sa a potom sa pôjde potešiť so svojou družkou Uschi. Už naňho kývala. Život je krásny.

Marian Smolík

Marian Smolík

Bloger 
  • Počet článkov:  83
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Svet je dobrý a dokonalý. Zlo je optický klam. Sú ešte chvíle, kedy sa mi to vidí inak, ale verím, že keď raz zmúdriem, budem ho vidieť práve takto.Neuvádzam tu kvalifikované rady. Ak vás tieto články inšpirujú k tomu, aby ste niečo urobili, robíte to na vlastnú zodpovednosť.Pozrite tiež moju facebookovú stránku Odpovede z ticha https://www.facebook.com/Odpovedezticha Zoznam autorových rubrík:  Literárne úletyRasizmus a iné predsudkyÚnik pred realitou - technikyMatematické úvahySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu